מאמרים

כל מה שרצית לדעת על ניתוח קיסרי ולא היה לך את מי לשאול

ככל שהידע הרפואי שיש בידינו רב יותר, וככל שאנו למדים כיצד למזער סיכונים, טעויות ולפתור בעיות, כך הופכים הליכים כירורגיים שבעבר נחשבו למסוכנים, לבטוחים יותר. עד שנות ה-70, שיעור הניתוחים הקיסריים ברוב מדינות העולם, עמד על פחות מ- 5%. בשנת 1999 עמד השיעור על 15% ושלוש שנים לאחר מכן הוא עלה ל-17%. בין השנים 2005 ל-2007 שיעור הלידות בניתוח קיסרי בבתי החולים עמד על 20% מסך כל הלידות שבוצעו בבתי החולים בארץ.

באילו סוגי הרדמה משתמש הרופא המרדים בניתוח הקיסרי?
מתוך 4 סוגי הרדמה הקיימים, 3 מתאימים לשימוש בניתוח קיסרי:
• הרדמה אזורית (אפידוראלית או ספינאלית)
סוג ההרדמה נקבע על ידי הרופא המרדים, בהתאם למצב היולדת, תנוחת העובר, דחיפות הניתוח והסיכונים הכרוכים בכל אחד מהסוגים בהתאם לכל הנתונים.
ההרדמה האזורית מבוצעת על ידי הזרקת חומר הרדמה לחלל האפידוראלי או הספינאלי שבעמוד השדרה.
ההרדמה האפידוראלית שכיחה יותר בלידות רגילות וקיסריות כאחד. היא מתבצעת באמצעות החדרת צינורית לחלל שבין החוליות המותניות, לפי קרום חוט השדרה, והספקת חומר אלחוש כל זמן שהלידה נמשכת. הרדמה אפידוראלית למעשה חוסמת את מעבר האותות העצביים של הכאב לאזור האגן והגפיים התחתונות.
יתרונותיה של הרדמה אזורית אפידוראלית הם:
1. ערנות מלאה והכרה למתרחש במהלך הלידה.
2. השליטה על משך ההרדמה באמצעות הוספת חומר אלחוש.
3. הקטנת הסיכון לדיכוי נשימתי אצל העובר, הקיים בהרדמה כללית.
4. הקטנת הסיכוי לשאיפת תכולת הקיבה על ידי היולדת, שקיים במצב של הרדמה כללית
חסרונותיה הרדמה אזורית אפידוראלית הם:
1. תופעות לוואי אפשריות כמו רעד, כאבי ראש, ועוד.
2. בנשים הסובלות מזיהום, שבר בחוליות או קעקוע באזור ההזרקה, לא ניתן לבצע הרדמה אפידוראלית.
3. הרדמה אפידוראלית אורכת זמן רב יחסית לסוגי ההרדמה האחרים.
ההרדמה הספינאלית, לעומתה, מתבצעת באמצעות החדרת סם דמוי מורפין לעמוד השדרה באופן חד פעמי והשפעתה פגה לאחר כשעתיים. יתרונותיה במהירות בה היא מתבצעת ומשפיעה ושאר היתרונות שיש להרדמה אפידוראלית. חסרונה בתכונתה – לא ניתן להוסיף חומר אלחוש לאחר שהשפעתה פגה.
לצד ההרדמה האזורית, קיימת האפשרות לבצע ניתוח קיסרי בהרדמה מלאה. אפשרות זו מתרחשת בעיקר במצבים של ניתוח קיסרי דחוף, מחשש לדימום או מצוקת העובר, או לבקשתה של היולדת והמלצתו של הרופא המרדים.
יתרונותיה של ההרדמה הכללית היא במהירות בה ניתן לבצע ולחלץ את העובר, וחסרונותיה הוא כמובן בחוסר ההכרה של היולדת, בסיכון לדיכוי נשימתי אצל העובר ולסכנת שאיפת תוכן הקיבה על ידי היולדת.
חשיבותו של הרופא המרדים בניתוח קיסרי
את כל סוגי ההרדמה, בין אם אזורית ובין אם כללית, מבצע רופא מרדים. בהתחשב בעובדה שרוב הרופאים המרדימים הפועלים בישראל אינם רופאים מרדימים מומחים, יש להניח שבבית חולים ציבורי הרופא המרדים שלך אף הוא אינו רופא מומחה.
אמנם גם רופאים מרדימים שאינם מומחים יכולים להיות רופאים מצוינים, אבל בכל זאת יש לפחות הבדל אחד משמעותי בין הרופא המרדים המומחה לזה שאינו מומחה.
ראשית, הרופא המומחה מתמחה גם בענף מסוים של הרפואה. כלומר, הוא מתמחה ברפואה מרדימה ובתת התמחות נוספת, לענייננו בגניקולוגיה.

המשמעות של ההתמחות היא עצומה. רופא מרדים הנוכח במאות ואלפי ניתוחים קיסריים, יודע לצפות כל בעיה, לטפל בכל שאלה שעולה במהלך הניתוח, לפניו ואחריו, ולבחור את ההרדמה המתאימה ליולדת, ואת חומרי ההרדמה שיסייעו גם להאיץ את החלמתה.

אודות מרדימים:

מרדימים בע”מ קם כדי לספק לכם שירות איכותי, מקצועי ומיומן של הרדמה עם הביטחון שיש מי שמעניק לכם ליווי אישי מתחילת התהליך ועד סופו ומחויב לשמירה על שלומכם בכל רגע בתהליך. הסגל הרפואי של מרדימים בע”מ מקצועי, מיומן ובעיקר מומחה. הרופא בוחר עבורכם את סוג ההרדמה, מכין אתכם להרדמה כראוי, רגיש לצרכיכם ולחששותיכם ומלווה אתכם גם במהלך ההתאוששות וקשיי ההחלמה. למידע נוסף - צרו עמנו קשר