מאמרים

כל מה שעליך לדעת לפני ניתוח תחת הרדמה כללית


תכנון קדימה

בררו כמה שיותר פרטים על סוג ההרדמה שאתם עומדים לעבור, הרדמה כללית או אזורית, על הניתוח ועל בית החולים בו אתם עומד יםלעבור את הניתוח. עליכם להקדיש קצת מחשבה גם להתמודדות עם ההחלמה שלאחר הניתוח. קחו בחשבון את האפשרות שתשהו בבית החולים יותר זמן מהמתוכנן ושתזדקקו לעזרה וטיפול ארוך טווח בבית.

מה לומר לרופא המרדים?

אמרו לרופא המרדים שלך בדיוק אילו תרופות אתם נוטלים, הוא אחד הדברים החשובים ביותר לפני פרוצדורה הכרוכה בהרדמה, במיוחד הרדמה כללית . זה כולל תרופות מרשם וגם תרופות ללא מרשם, צמחי מרפא, ויטמינים, ניקוטין ואלכוהול.


הפגישה עם הרופא המרדים

בפגישה שלפני הניתוח, הרופא המרדים יעבור על התיק הרפואי שלכם, כולל בדיקות שאולי התבקשתם לבצע, וישאל אתכם פרטים לגבי ניתוחים שעברתם בעבר, רגישויות מיוחדות, תרופות שאתם נוטלים וכ”ו. בפגישה ישוחח איתכם הרופא המרדים על הבחירה העומדת בפניכם בין סוגי ההרדמה השונים – הרדמה כללית , הרדמה אזורית ולעיתים רחוקות הרדמה מקומית. כמו כן ידבר איתכם הרופא המרדים על ההתאוששות מהניתוח, משככי הכאבים שתוכלן לקחת לאחר מכן, במידה ותצטרכו, ועל תקופת ההחלמה.
ייתכן שהרופא המרדים ירצה לבדוק אתכם פיזית, ובמיוחד את האזור בו אתם עומדים לעבור ניתוח. ייתכן שהוא ירצה לבדוק את הוורידים שלכם ואם מדובר בהרדמה ארוכה, אז גם את קצב הלב, הצוואר, הפה והשיניים.לאחר הבדיקה הפיזית הרופא המרדים מדרג את מצבכם הרפואי. הדירוג מגיע ב-5 דרגות, כשהגבוהה שביניהן מצביעה על מצב רפואי ירוד שדרש ניתוח חירום. אותיו הדרגות המקובלות בכל העולם הן ASA:
דרגה ASA 1: מטופל בריא ונורמלי
דרגה ASA 2: מטופל עם בעיה מערכתית קלה
דרגה ASA 3: מטופל עם בעיה מערכתית קשה, מוגבל אך לא נכה
דרגה ASA 4: מטופל עם נכות ובעיה מערכתית קשה המאיימת על חייו
דרגה ASA 5: מטופל חולה מאד שלא צפוי שיחיה בתוך 24 שעות, עם או בלי ניתוח
דרגות אלה מעידות, בין השאר, על הסיכון לסיבוכים לאחר הניתוח, ובמיוחד הסיכון לתמותה. הסיכון מתייחס לניתוח המבוצע ולמצב הבריאותי של המטופל לפני הניתוח. באופן כללי, יש השפעה קטנה מאד של ההרדמה על סיכון התמותה של המטופל לאחר הניתוח.

תרופות
סוגי תרופות

ישנם שני סוגי תרופות שאתם עשויים להתבקש ליטול לפני הניתוח – הקבוצה הראשונה היא של תרופות שאתם כבר נוטלים, והקבוצה השנייה היא של תרופות שהרופא עשוי לחשוב שאתם זקוקים להן לפני הניתוח.
לקחת או להפסיק?
ייתכן שאתם נוטלים מספר סוגים של תרופות, במיוחד אם אתם מבוגרים, או אם אתפ סובלים מבעיה כרונית כלשהי, כמו יתר לחץ דם, מחלת לב, אסטמה או סוכרת. בעבר, רופאים מרדימים ביקשו ממטופלים להפסיק ליטול תרופות לפני הרדמה. נכון להיום, רופאים מרדימים מעדיפים שמטופלים ימשיכו ליטול את כל התרופות שלהם עד לניתוח.
נוגדי קרישה ואספירין
אם אתם נוטלים תרופות נוגדות קרישה, עליכם לבדוק גם עם הרופא המרדים וגם עם המנתח באיזה שלב לפני הניתוח עליכם להפסיק ליטול אותן. אם עברתם שבץ בעבר, אם יש לכם בעיית לב או אם אתם סובלים מדלקת פרקים, אתם בוודאי נוטלים תרופה כמו אספירין. תרופות נוגדות קרישה ואספירין משפיעות על תהליך הקרישה, אתם עלולים לדמם יותר מהרגיל במהלך ולאחר הניתוח. השפעת תרופות אלה על הדם מחזיקה לכ-14 יום. חלק מהמטופלים יכולים להפסיק נטילת התרופות בן יום, וחלק אחר תלוי בהן לחלוטין. לכן זה קריטי להיוועץ ברופא המטפל וברופא המרדים אם ומתי להפסיק ליטול תרופות נוגדות קרישה.
תרופות לטיפול בסוכרת
אם אתם נוטלים תרופות לטיפול בסוכרת, עליכם להפסיק את נטילתן ביום הניתוח, מאחר ולפני ניתוח אתם אמורים להיות בצום, ואז ערכי הסוכר בדם יירדו תחת הרדמה, כשאינכם יכולים להתלונן על סימפטומים של רמות סוכר נמוכות או היפוגליקמיה.
אם אתם מזריקים אינסולין, עליכם לבדוק איך להתנהל עם האינסולין פני הניתוח. ברוב המקרים, מטופלים שמזריקים אינסולין משובצים לתחילת היום כדי לאפשר להם את המשך היום להתאושש. מטופלים מסוימים יתבקשו להזריק מנה קטנה יותר של אינסולין או לא להזריק כלל עד שיוכלו לאוכל ולשתות שוב לאחר הניתוח. בחלק מהמקרים ייבדקו רמות סוכר במהלך ההרדמה וההתאוששות.
אלכוהול
רופאים מרדימים ממליצים לא לשתות אלכוהול יום לפני הניתוח וביום הניתוח עצמו. מטופלים השותים אלכוהול על בסיס יומי, זקוקים למנה גדולה יותר של חומרי הרדמה מאלה שאינן שותים על בסיס קבוע. לכן חשוב להודיע לרופא המרדים כמה אכלוהול אתה שותה ובאיזו תדירות.
צמחי מרפא ותרופות ללא מרשם
מטופלים רבים נוטלים צמחי מרפא, תרופות ללא מרשם ותוספי מזון. חלק מהתרופות הללו עלולות לסתור את חומרי ההרדמה ואת התרופות הניתנות נגד כאבים בהתאוששות. רופאים מרדימים מסוימים ישמחו אם תביא איתך לבית החולים את כל הוויטמינים, תוספי המזון, צמחי המרפא והתרופות שאתם לוקחים, כדי שיוכלו לבדוק את מרכיביהם.
עישון
אידיאלי היה אם מטופלים מעשנים היו מפסיקים לעשן 6 חודשים לפני הניתוח. אם תפסיקו לעשן, תשימו לב לשיעול שמתחיל, ומעלה איתו ליחה. זהו סימן שריאותיכם מתחילות לשקם את עצמן מנזקי העישון והניקוטין. יחד עם זאת, ייתכן שלא יהיה לכם כל כך הרבה זמן לפני הניתוח כדי להספיק להפסיק לעשן 6 חודשים לפניו, או שאינכם מסוגליפ להפסיק לעשן לחלוטין. בכל מקרה, צמצום כמות הסיגריות שאתה מעשן יהיה הרע במיעוטו. שימוש במדבקות ניקוטין או במסטיק ניקוטין יכול לעזור לכם, למרות שאף אחד מהם לא יכול להיות בשימוש ביום הניתוח.
סמי רחוב
חיוני שהרופא המרדים ידע בדיוק באילו סמים אתם משתמשים או השתמשתם בעבר. סמי רחוב, כמו קוקאין, LCD, הירואין, עלולים להשפיע קשות על ההרדמה. קוקאין ואקטזי הם סמים המגרים מאד את מערכת העצבים. הם עלולים לעורר את הלב, לגרום לתנודות בלחץ הדם וקצב הלב, במהלך ולאחר הניתוח. סמים כמו LCD עלולים לגרום להזיות, שעלולות לגרום לפלאשבקים במהלך ההתאוששות. עדיף לא להשתמש בסמים הללו לפחות שבוע לפני הניתוח.

התרופות שלפני הניתוח
יכולות להיות כל מיני סיבות בשלם הרופא המרדים או הרופא המנתח ירשמו לכם תרופות ליטול לפני הניתוח. תרופות הרגעה, תרופות משככות כאבים, לצמצם את הסיכון לשאיפת חומצות מהקיבה לריאות, את הסיכון לבחילות והקאות לאחר הניתוח ואנטיביוטיקה למניעת זיהום.
טשטוש
אם אתם חרדים מאד, תוכלו לבקש מהרופא המרדים תרופה להרגעה. תוכלו לקבל מרשם או כדור אחד ליטול בלילה שלפני הניתוח.
משככי כאבים
במטופלים מסוימים, כמו למשל כאלה שעוברים ניתוח לב פתוח, ייתכן שמשככי הכאבים יינתנו יחד עם חומרי הרגעה בזריקה. זה יבטיח כי המטופל יישאר רגוע ולא יהיה לחץ על הלב. אם המטופל אינו סובל מכאבים, ברוב המקרים הוא לא יקבל משככי כאבים עד שהוא בחדר הניתוח.
סותרי חומצה
למניעת שאיפת חומצות קיבה לריאות, חלק מהמטופלים מקבלים סותרי חומצה.
נוגדי הקאות
אם כבר עברתם בעבר ניתוח וסבלת לאחריו מבחילות והקאות, תצטרכו לקבל תרופת נגד.
אנטיביוטיקה
הרופא המנתח עשוי לבקש שתיטלו אנטיביוטיקה להפחית את הסיכון לזיהום לאח הניתוח. לפעמים האנטיביוטיקה ניתנת שעה לפני הניתוח, או אפילו בתחילת תהליך ההרדמה, מה שמבטיח שכמות האנטיביוטיקה בדם הכי גבוהה שאפשר במהלך הניתוח.

קבלה לבית החולים
במדינות רבות בעולם, האשפוז לפני הניתוח מתבצע ביום הניתוח עצמו. במקומות רבים אחרים, כמו בארה”ב וגם בישראל, אם כבר ביצעתם ניתוח בעבר, אתם בוודאי יודעים שהאשפוז מתבצע יום או יומיים לפני ביצוע הניתוח בפועל. במהלך האשפוז שלפני הניתוח, מתבצע כל התהליך הדרוש להכנה להרדמה ולניתוח, כולל בדיקות מעבדה, בדיקות רופאים ופגישה עם הרופא המרדים ביום שלפני הניתוח.
במצבים של ניתוחי חירום, הרופא המרדים נדרש לבדיקה והערכה מהירה, לעיתים בחדר הניתוח עצמו. בניתוחים מסכני חיים, בדיקת הרופא המרדים מאד מוגבלת, ולעיתים מסתכמת בשאילת שאלות כמו “האם אתה סובל מאלרגיות כלשהן?”, “האם אתה נוטל תרופות?”, “האם הייתה לך בעיה עם הרדמה בעבר?”. לעיתים הרופא המרדים יסמוך על הרופא המנתח, רופאים אחרים ופרמדיקים, שיספקו לו סיכום של מצבכם הרפואי.

צום לפני ניתוח

למה הצום חשוב?
אם אנחנו מקיאים במצב של ערות, או אפילו במצב של שינה, הרפלקסים שלנו מונעים מצב של שאיבת נוזלי ההקאה אל הריאות. אנו יורקים ומשתעלים כדי להיפטר מהפסולת שהצטברה בלוע ומאפשרים לאוויר לעבור בדרכי הנשימה.
במצב של הרדמה (כמו גם במצב של שכרות או מנת יתר של סמים), אנו מסוגלים להקיא, אבל חלק מהרפלקסים שלנו אינם פועלים על מנת לפנות את הפסולת מהלוע ולהגן על דרכי הנשימה. במצב של הרדמה, ישנה אפשרות של החזרת תוכן הקיבה אל הלוע, ומכיוון שאנו לא במצב לבלוע או להשתעל, אין לנו את היכולת לפנות את הפסולת מהלוע, והיא עלולה להישאב אל דרכי הנשימה ומשם אל הריאות. מצב זה ידוע בשם אספירציה (שאיבת גוף זר לריאות).
החומצות בריאות עלולות לגרום גם לקוצר נשימה וחוסר חמצן , ולהתפתחות דלקת ריאות בהמשך, המתאפיינת בהשפעה חמורה של החומצות על הרקמות הרכות של הריאות.
כמה זמן אורך הצום שלפני הניתוח?
עד לפני כ-10 שנים, נהוג היה להורות למטופלים לצום מהערב שלפני הניתוח. אם הניתוח נקבע לשעות אחר הצהריים, מטופלים נאלצו לצום 16-18 שעות לפני הניתוח. בשלהי שנות ה-80, מספר מחקרים העמידו בסימן שאלה את מדיניות הצום הזו, וסימנו תפיסה חדשה של הצומות טרום ניתוח. התפיסה החדשה הזו גרסה כי גיל המנותח ומצבו הרפואי הם פרמטרים חשובים בהחלטה לגבי משך זמן הצום. ההנחיות החדשות גם קבעו כי אמנם מנותחים לא יכולים לאכול מזון מוצק ביום הניתוח, אולם יכלו לצרוך נוזלים צלולים עד כ-3 שעות לפני הניתוח.
ניתוחי חירום
במצבים של תאונות או תחת השפעת כאבים וקבלת משככי כאבים, תהליך העיכול מאט והמזון עוזב את הקיבה באיטיות גדולה יותר מהרגיל. מצב זה נקרא על ידי הרופאים המרדימים “קיבה מלאה”, והוא מעלה את הסיכוי להחזרת תוכן הקיבה אל הלוע. מצב זה יכול להיות סיבה מספקת לדחיית הניתוח עד לפינוי הקיבה, אולם ישנן דרכים לפנות את הקיבה בהיעדר ברירה אחרת, הגם שאינן אופטימליות כמו פינוי טבעי של הקיבה.

ניתוח במצב של מחלה

ככלל, המצב האידיאלי הוא להיות במצב של בריאות מירבית לפני ניתוח בהרדמה. הסיכון לאספירציה (שאיבת גוף זר לריאות), גבוה יותר במצב של שפעת או התקררות למשל. יחד עם זאת, לעיתים ישנה מידה של דחיפות בניתוח, הדורשת את קיומו גם במצב של בריאות לא מלאה. הרופא המנתח, יחד עם הרופא המרדים, הם אלה שיקבעו את מידת דחיפות הניתוח לעומת הסיכון שבביצועו במצב של מחלה. לכן, אם מתפתחת מחלה כלשהי בסמוך למועד הניתוח, עליך להודיע לרופא המנתח ולרופא המרדים ולהמתין להחלטתם באם יש לדחות את הניתוח או לבצעו למרות המחלה.

 

אודות מרדימים:

מרדימים בע”מ קם כדי לספק לכם שירות איכותי, מקצועי ומיומן של הרדמה עם הביטחון שיש מי שמעניק לכם ליווי אישי מתחילת התהליך ועד סופו ומחויב לשמירה על שלומכם בכל רגע בתהליך. הסגל הרפואי של מרדימים בע”מ מקצועי, מיומן ובעיקר מומחה. הרופא בוחר עבורכם את סוג ההרדמה, מכין אתכם להרדמה כראוי, רגיש לצרכיכם ולחששותיכם ומלווה אתכם גם במהלך ההתאוששות וקשיי ההחלמה. למידע נוסף - צרו עמנו קשר