מאמרים

הרדמה מלאה בחולי סוכרת

מחלת הסוכרת פוגעת בכ-6-8% מהאוכלוסייה הכללית (כ-400,000 חולים), והשכיחות הולכת ועולה עם הגיל.  סוכרת היא למעשה הפרעה סיסטמית במערכת האנדוקרינית, של חוסר או הפחתה בהורמון האינסולין, המנהלת את רמות הסוכר בדם. הסוכר נחשב למקור אנרגיה עיקרי ומרכיב בסיסי במטבוליזם. מאחר ולמערכת האנדוקרינית השפעה על איזון כמעט על כל מערכת בגוף, מטופלים סוכרתיים הם בעלי סיכון מיוחד במצב של הרדמה מלאה.

מחלת הסוכרת לסוגיה

סוכרת סוג 1סוכרת זו נקראת גם “סוכרת נעורים” או “סוכרת תלוית אינסולין”, למרות שהיום כבר ידוע כי היא יכולה לפרוץ בכל גיל, ומכיוון שגם סוכרת סוג 2 יכולה להיות תלוית אינסולין. סוכרת סוג 1 מאובחנת כשהגוף לא מייצר מספיק אינסולין כדי להתמודד עם כמות הסוכר בדם, כשתאי הלבלב, האחראי על ייצור האינסולין, מותקפים על ידי המערכת החיסונית של הגוף עצמו.

סוכרת סוג 2הרוב המכריע של חולי הסוכרת בארה”ב סובלים מסוכרת סוג 2. סוכרת מסוג זה היא אמנם תולדה של חוסר יכולת של הגוף לייצר אינסולין או מהתנגדות הגוף לפעולתו של האינסולין, אבל היא מקושרת עם תפריט לא מאוזן, חוסר בפעילות גופנית ומשקל יתר. סוג זה נקרא גם “סוכרת מבוגרים” או “סוכרת לא תלוית אינסולין”, הגם שגם מינוחים אלה הופכים ללא רלוונטיים מאז שגם ילדים מאובחנים בסוג 2. עובדה זו קשורה למגמה הולכת ועולה של ילדים הסובלים מהשמנת יתר.

סוכרת והרדמה מלאה

דרכי הנשימה - מבחינת הרופא המרדים, בדרכי הנשימה ממוקם צינור הנשמה. בשל ההשפעה שיש לרמות הסוכר בדם על המפרקים, ישנה סכנה של “סינדרום המפרקים הנוקשים”, העלול יכול לגרום ללסת ולצוואר לנוקשות ולהקשות על מיקום צינור הנשימה.

אספירציהאצל כל אדם, אחד הסיכונים במצב של הרדמה הוא שאיפת תוכן הקיבה (מזון או חומצות) לריאות. זו גם הסיבה בשלה מורים למנותחים על צום מוחלט לפני הניתוח. אצל סוכרתיים, כמו אצל נשים בהריון, תהליך העיכול והתרוקנות הקיבה הוא איטי יותר. הפרעה זו נקראת גסטרופזיס gastroparesis)) = שיתוק הקיבה, והיא מעלה משמעותית את הסיכון לאספירציה.

תפקודי ריאותסוכרתיים החולים בסוכרת מסוג 1, עם היסטוריה של רמות סוכר לא מאוזנות, לרוב יסבלו מתפקוד ריאתי לקוי ובסיכון מוגבר לדלקת ריאות. גם סוכרתיים מסוג 2 הסובלים מהשמנת יתר עלולים להתמודד עם קשיי נשימה וחוסר בחמצן לאחר ניתוח בהרדמה כללית. מחקרים גם מצאו כי שיעור קוצר הנשימה בקרב סוכרתיים לאחר ניתוח, גבוה יותר.

הרדמה בקרב חולי סוכרת ומחלות לב

בקרב חולי סוכרת קיים שיעור מואץ וגבוה יותר של מחלות לב, כמו למשל טרשת עורקים. למעשה, סוכרת מעלה את הסיכוי למחלת לב פי 4 או 5. בנוסף לכך, חולי סוכרת לא תמיד מראים סימנים ברורים של מחלת לב, כמו למשל תעוקת חזה. כל אלה מעלים את הסיכון לסיבוכים לבביים במהלך ולאחר הניתוח – התקף לב, אי ספיקת לב, הפרעות קצב ודום לב. תפקידו של הרופא המרדים לנטר את תפקוד הלב (א.ק.ג) ואת הסימנים החיוניים במהלך כל הניתוח, כדי למזער את הסיכונים.

כליות והרדמה מלאה בקרב סוכרתיים

תפקוד לקוי של הכליות אופייני לחולי סוכרת, הודות לכמויות הגלוקוז שהכליות נאלצות להתמודד איתן. מחלת כליות משנה את המטבוליזם ואת הפרשת חומרי ההרדמה בגוף, מה שמוביל לתגובות לא צפויות לתרופות מסוימות ולסיכון עולה של תרופות אחרות. הכליות גם מסייעות באיזון אלקטרוליטים חשובים בגוף, כמו סודיום, פוטסיום וקלציום. פינוי לא מלא או חוסר איזון של החומרים הללו, עלול לגרור השלכות מסוכנות, כמו הפרעות קצב חמורות.

אי לכך, הרופא המרדים נדרש להתאמה מדויקת עוד יותר מהרגיל, של חומרי הרדמה, ולניטור קפדני של קצב הלב ושל התפקוד הכלייתי במהלך ולאחר הניתוח.

הרדמה ונוירופתיה (מחלה עצבית)

המערכות שנפגעות באופן שכיח יחסית בחולי סכרת הן, מערכת העצבים ( נוירופתיה סוכרתית ), מערכת כלי הדם, הכליות, הלב ורשתית העין.  מאחר ופגיעה במערכת העצבים ההיקפית היא כה שכיחה בקרב סוכרתיים (לכן היא נקראת נוירופתיה סוכרתית), ישנה סבירות גבוהה יותר לפציעות, כיבים וזיהומים בעקבות ניתוח, במיוחד בכפות הרגליים והבהונות (אזורים שהתחושה בהם ירודה בשל חוסר תפקוד עצבי). לכן אזורים אלה צריכים להיות מרופדים ומוגנים בזמן שסוכרתי נמצא תחת הרדמה. בנוסף, מערכת העצבים האוטונומית מושפעת מקצב הלב ולחץ הדם, שעלולים להיות קשים יותר לייצוב. יחד עם זאת, רופא מרדים מנוסה ומקצועי יודע להיערך למצבים האלה ולהתמודד איתם.

היפוגליקמיה והיפרגליקמיה

רמות סוכר לא מאוזנות בדם מהוות בעיה, בין אם הן גבוהות ובין אם נמוכות. אפילו הלחץ הנפשי המתלווה לניתוח עלול לגרום לשינויים ברמות הסוכר. מטופלים מסוימים מהווים אתגר של ממש בשליטה על רמות הסוכר שלהם, במהלך ולאחר הניתוח.

לסיכום

רופא מרדים מקצועי ומנוסה יודע להיערך לכל מצב שלא יתעורר במהלך ולאחר ניתוח. אבל חשובה מאד במצבים של סוכרת ומחלות מערכתיות אחרות, הפגישה המוקדמת עם הרופא המרדים, להיערכות נכונה וקבלת הנחיות להכנה שיכולה לסייע למהלך התקין של הניתוח. יש לעדכן את הרופא המרדים בפרטי ההיסטוריה הרפואית, נטילת תרופות וכל שינוי במצב הרפואי.

לצפייה בסרטון על הרדמה בחולי סוכרת

אודות מרדימים:

מרדימים בע”מ קם כדי לספק לכם שירות איכותי, מקצועי ומיומן של הרדמה עם הביטחון שיש מי שמעניק לכם ליווי אישי מתחילת התהליך ועד סופו ומחויב לשמירה על שלומכם בכל רגע בתהליך. הסגל הרפואי של מרדימים בע”מ מקצועי, מיומן ובעיקר מומחה. הרופא בוחר עבורכם את סוג ההרדמה, מכין אתכם להרדמה כראוי, רגיש לצרכיכם ולחששותיכם ומלווה אתכם גם במהלך ההתאוששות וקשיי ההחלמה. למידע נוסף - צרו עמנו קשר