מאמרים

הרדמה כללית – מי מפחד ממנה ולמה?

לרובנו יש חרדות שונות מכל מיני דברים בחיים, במיוחד מדברים שאנחנו לא יודעים עליהם מספיק. חרדה מהרדמה היא למעשה חרדה מאובדן ההכרה, הנעוצה בפחד לא רציונאלי שלאחר מכן ההכרה לא תשוב יותר. פחד שכיח נוסף מהרדמה, הוא הפחד לחלות כתוצאה מהרדמה.
פחדים מן הסוג הזה גורמים לנו להרגיש חלשים יותר ולהטיל ספק בעצמנו. במצבים כאלה אנו מתקשים להגיב בחיוב כלפי המצב בו אנו נמצאים, ואנו נדרשים לבצע צעדים להבטיח לעצמנו שההרדמה לא תזיק לנו ואין בה שום דבר סופי.
ברוב המקרים, אנשים הסובלים מחרדות ופוביות, לא פונים לקבל עזרה וסובלים לאורך זמן. חלק מהתסמינים של החרדה או הפוביה הם: פעימות לב מהירות, קוצר נשימה, בהלה ורצון לברוח. התחושה היא כי הראש לא ממש מתפקד וכי המוטיבציה הגדולה ביותר שלך היא להילחם בפחד.

מה ניתן לעשות כשסובלים מחרדה מהרדמה?
• ככלל, מומלץ לפני כל הליך הרדמה להיפגש עם רופא מרדים , במיוחד אם סובלים מחרדה מהרדמה. הרופא המרדים מספק מידע מפורט על ההליך, וביכולתו להרגיע קצת את החרדה. באם המידע לא עוזר, יש לו את הכלים והסמכות לרשום תרופות הרגעה שיסייעו לצלוח את התהליך בשלום.
• הרופא המרדים ידבר איתך על ההיסטוריה הרפואית שלך ועל הנתונים האישיים שלך, וינסה דרך זה לפתח איתך מערכת יחסים דרך ערוץ תקשורת אישי. זכור כי תקשורת אנושית ביכולתה להרגיע חרדות.
• הרופא המרדים יפרוט בפניך את כל מה שעליך לעשות לפני ואחרי ההרדמה. רופא מרדים טוב ידע להפחית את החרדות שלך למינימום.

ת
חושות ושאלות נפוצות של הסובלים מחרדה או פוביה מהרדמה
• אני לא אוהב לאבד שליטה – זהו אחד הפחדים השכיחים ביותר בקרב הסובלים מחרדה מהרדמה. חלק מהמטופלים בוחרים בשל כך הרדמה אזורית, אבל לא בכל המקרים הדבר מתאפשר. הפחד מאובדן שליטה קשור בפחד לעשות או להגיד דברים מביכים תוך כדי הרדמה, וגם בפחד למות בהרדמה. חשוב להבין שבהרדמה לא ניתן לדבר או לזוז, כך שאין סיכוי שתאמר או תעשה משהו מביך, וגם שמוות בהרדמה הוא דבר מאד מאד נדיר.
• האם יכול להיות שאני אלרגי להרדמה? – הרדמה מושגת באמצעות כ-15 סוגים שונים של תרופות. לכן לא ניתן להיות אלרגי להרדמה. לעיתים חושבים שתופעות לוואי לאחר הרדמה כמו סחרחורות, בחילות או הקאות קשורות באלרגיה להרדמה, אולם אלה תופעות לוואי שלעיתים מופיעות לאחר הרדמה ואין להן כל קשר לאלרגיה.
• האם אני עלול להיות חסין נגד הרדמה? כל חומר הרדמה עובד כשהוא ניתן במינון הנכון לאדם הנכון. אמנם אנשים מגיבים באופן שונה לחומרי הרדמה שונים, אבל רופא מרדים מיומן ומקצועי יודע להתחשב בכל הנתונים ולהתאים לך את המינון והחומר המתאימים לך.
• האם יכול להיות מצב בו ליבי עוצר מלכת במהלך הרדמה? נדיר מאד שזה קורה ונדיר עוד יותר שזה קורה כתוצאה מההרדמה. חומרי הרדמה לא מתאימים או מינון לא מתאים יכול להגדיל את הסיכויים שזה יקרה, לכן כל כך חשוב שהרופא המרדים יהיה מקצועי ומיומן. רופא מרדים מקצועי ומיומן גם ידע לזהות סימנים המורים על האטה בקצב הלב ולתקן את המצב מבעוד מועד, מאחר והלב אף פעם לא מספיק לפעום פתאום בלי שום התראה.
• מה אם אתעורר במהלך ההרדמה? זה מאד נדיר שמטופל מתעורר באמצע הרדמה. רופא מרדים טוב יודע לדאוג לסוג חומרי הרדמה ולמינון נכון לאורך כל ההליך הכירורגי, כך שההרדמה לא תפוג והמטופל לא יתעורר. הסיכוי שזה יקרה יותר גדול במהלך ניתוח קיסרי וניתוחי טראומה, וגם פה רופא מרדים טוב יכול לדאוג למזער את הסיכויים שזה יקרה.
• האם חומרי הרדמה מזיקים למוח? אין שום הוכחה מדעית לכך שחומרי הרדמה מזיקים למוח. נזק למוח יכול להיגרם מחוסר חמצן במהלך ההרדמה, דבר שרופא מרדים מקצועי ומיומן יכול לשלוט בו ולדאוג שלא יקרה, אבל חומרי ההרדמה או ההרדמה עצמה לא גורמים לנזק במוח.
• האם ילדים בסיכון גבוה יותר בהרדמה? ברוב המקרים, ילדים אינם סובלים ממחלות כרוניות שמבוגרים סובלים מהן, כמו לחץ דם גבוה, מחלות לב, ברונכיט כרונית או סיבוכים כתוצאה מאלכוהול ועישון. באופן כללי, ילדים לא נמצאים בסיכון גבוה יותר מאשר מבוגרים, למעט ילדים מתחת לגיל שנה, הזקוקים לרופא מרדים המתמחה בהרדמת ילדים.

אודות מרדימים:

מרדימים בע”מ קם כדי לספק לכם שירות איכותי, מקצועי ומיומן של הרדמה עם הביטחון שיש מי שמעניק לכם ליווי אישי מתחילת התהליך ועד סופו ומחויב לשמירה על שלומכם בכל רגע בתהליך. הסגל הרפואי של מרדימים בע”מ מקצועי, מיומן ובעיקר מומחה. הרופא בוחר עבורכם את סוג ההרדמה, מכין אתכם להרדמה כראוי, רגיש לצרכיכם ולחששותיכם ומלווה אתכם גם במהלך ההתאוששות וקשיי ההחלמה. למידע נוסף - צרו עמנו קשר