מאמרים

הרדמה כללית בניתוחים פלסטיים

יותר מ-11 מיליון (!) ניתוחים פלסטיים בוצעו בארה”ב לבדה בשנה שעברה. עם העלייה בהליכים המתקדמים יותר ופולשניים פחות, אנו עדים לעלייה משמעותית בניתוחים הפלסטיים שאנשים מוכנים לעבור.

עם הנתונים הללו, ולאור העובדה שניהול ההרדמה חשוב לפחות כמו ניהול הניתוח עצמו, הרדמה יעילה ובטוחה בניתוחים פלסטיים, הופכת להיות הכרחית עוד יותר מהרגיל. לכך מתווספת העובדה שמטופלים לאחר הליכים כירורגיים פלסטיים וקוסמטיים, לרוב אפילו לא מתאשפזים, או שמתאשפזים ל-24 שעות ומשתחררים. לטכניקת ההרדמה יש כוח עצום להשפיע על ההתאוששות וההחלמה מהניתוח, ולכן היא מהווה חלק בלתי נפרד מההצלחה של כל ניתוח פלסטי.

מכיוון שמי שמנהל את ציפיות המטופל לפני ואחרי הניתוח הוא הרופא המנתח, הבנת היתרונות והסיכונים שיש לכל טכניקת הרדמה, משמעותית לא רק לרופא המרדים, אלא לא פחות מכך לרופא המנתח.

ניהול ציפיות המטופל

הסיבוכים בשל הרדמה בניתוח פלסטי הם נדירים, בין השאר הודות להליך בירור קפדני שעובר כל מטופל לפני ניתוח אלקטיבי (ניתוח בחירה). בתהליך הבירור, מטופל מסווג לאחת מ-6 קטגוריות המגדירות את מצבו הפיזי והתאמתו להרדמה. רוב הרופאים המרדימים מסכימים כי שתי הקטגוריות הראשונות – בריא לחלוטין או מחלה קלה תחת שליטה או ללא הפרעה – הן הקטגוריות המתאימות להרדמה בניתוח פלסטי. הקטגוריה השלישית – מחלה באיבר אחד או שני איברים – דורש בירור מעמיק יותר לפני אישור התאמתו להליך קוסמטי בהרדמה.

שלבי ההרדמה

ככלל, ניתן לחלק הרדמה לשלושה שלבים: שלב ראשון הוא השלב בו המטופל נכנס להרדמה (אינדוקציה), השלב השני הוא השלב בו נשמרת ההרדמה במהלך כל ההליך (תחזוקה) והשלב השלישי הוא היציאה מהרדמה.

להרדמה בניתוח פלסטי השאיפה היא לשמור על לחץ דם נמוך וקצב לב נמוך במהלך ההרדמה.

סוגים של הרדמה

בפרוצדורות כירורגיות בכלל וגם ניתוחים פלסטיים בפרט, ישנם ארבעה סוגים אפשריים של הרדמה. הבחירה בהרדמה המתאימה לכל מצב הינה תולדה של שיקולים רפואיים טהורים, שיקולים בדבר מצבו האישי והבריאותי של המטופל, מצב החרדה לקראת הטיפול וגורמים נוספים. פעמים רבות השיקול יקבע במשולב – בהחלטה מקצועית של הרופא המנתח והמרדים כאחד. בין הסוגים של הרדמה כדאי להכיר את:

  • הרדמה מקומית – מתאימה כאשר מדובר על טיפול קצר יחסית או כזה שמבוצע באזור מוגבל בהיקפו.
  • הרדמה אזורית – מתאימה כאשר מבקשים למנוע תחושת כאב באזור משמעותי יותר בגוף.
  • טשטוש – מתן של חומר מטשטש לחולה על מנת למנוע חרדה ולהפיג מתח וכאב.
  • הרדמה כללית – מונעת כל תחושה של כאב, מכלל אזורי הגוף. במצב של הרדמה מסוג זה, נחוץ למטופלים זמן התאוששות ארוך יותר.

ניתוחים פלסטיים באף

המגוון של ניתוחים פלסטיים הוא רחב ולכל ניתוח יש להתאים את ההרדמה המתאימה לו. בניתוחי אף, שנחשבים לסוג של ניתוחים פלסטיים מהנפוצים ביותר, האזור המנותח הוא מצומצם בהיקפו. למרות שהרדמה כללית היא אפשרית, לא תמיד יש בה צורך. המנתח הפלסטי, ביחד עם הרופא המרדים והמטופל עצמו ידונו בעניין לפני שיוחלט האם תתבצע הרדמה כללית או שניתן יהיה להסתפק בהרדמה מקומית בתוספת מתן תרופות וחומרים מטשטשים.

ניתוחי חזה והרדמה

סוג נוסף של ניתוחים פלסטיים נפוצים הינם כאלה שמבוצעים באזור החזה הנשי. ניתוח הגדלת חזה, למשל, ניתוח שבו מכניסים לתוך השדיים סוגים מיוחדים של שתלים אנטומיים, הינו אחד הניתוחים המבוקשים ביותר בקרב נשים בישראל. בניתוח כזה, שלא כמו בניתוח אף, לא ניתן להסתפק בהרדמה מקומית או בטשטוש. כאן, ההרדמה הנבחרת תהיה על פי רוב הרדמה כללית, לעיתים בתוספת הנשמה.

הרדמה ושאיבת שומן

סוג נוסף של טיפולים נפוצים כולל ניתוחים פלסטיים של שאיבת שומן. שאיבת השומן המיותר, תהליך שנעשה באמצעות צינוריות מיוחדים, יכול להיעשות בהיקפים שונים. כאשר מדובר על שאיבה בהיקף מצומצם, יחסית, אין כל צורך בהרדמה מלאה. במצב זה ניתן לרוב להסתפק בהרדמה מקומית, סמוך למקום בו מכניסים את הצינורית אל הגוף. לעומת זאת, במצבים אחרים, שבהם מבוצעת שאיבה ממושכת יותר, כאשר שואבים כמות גדולה של תאי שומן, יתכן שהרופא יחליט שעדיף לנקוט בשיטה של הרדמה כללית.

מתיחת פנים

אמנם לא נוכל לסקור כאן את כל הסוגים של ניתוחים אסתטיים, אבל לא נסיים לפני שנספר גם על הרדמה במקרה של מתיחת פנים. כאן, על פי רוב תבוצע הרדמה כללית אולם לא מדובר בעניין מוחלט. לעיתים ההחלטה של הרופא תיטה לכיוון של הרדמה אזורית או מקומית.

אודות מרדימים:

מרדימים בע”מ קם כדי לספק לכם שירות איכותי, מקצועי ומיומן של הרדמה עם הביטחון שיש מי שמעניק לכם ליווי אישי מתחילת התהליך ועד סופו ומחויב לשמירה על שלומכם בכל רגע בתהליך. הסגל הרפואי של מרדימים בע”מ מקצועי, מיומן ובעיקר מומחה. הרופא בוחר עבורכם את סוג ההרדמה, מכין אתכם להרדמה כראוי, רגיש לצרכיכם ולחששותיכם ומלווה אתכם גם במהלך ההתאוששות וקשיי ההחלמה. למידע נוסף - צרו עמנו קשר