מאמרים

חוות דעת רפואית


חוות דעת רפואיתחוות דעת רפואית

חוות דעת רפואית היא למעשה מסמך רפואי לכל דבר ועניין, המפרט את חוות דעתו של רופא מומחה בתחום רלוונטי, בנוגע למצבו הרפואי של התובע וקשר סיבתי בינו לבין האירוע הנידון.

מתי נדרשת חוות דעת רפואית?

בהתאם לתקנות סדר הדין האזרחי התשמ”ד-1984, כל הליך משפטי הנוגע בתחום נזקי הגוף או הנפש, כמו במקרה של תאונת דרכים, תביעה בגין רשלנות רפואית, תביעות פעולות איבה, תביעות בגין אובדן כושר ניידות, תביעות כנגד חברות ביטוח בגין תאונות, מחלות וכי”ב, תאונת עבודה, תביעות לקצין התגמולים של משרד הבטחון, תביעה לביטוח לאומי או כל תביעה אחרת בתחום נזקי הגוף או הנפש, דורש חוות דעת רפואית של גורם מומחה בתחום הרפואי. הגורם המומחה יכול להיות רופא אורטופד, פסיכיאטר, רופא מרדים או רופא אחר הרלוונטי להליך הנידון.
גורם המוסמך לתת חוות דעת רפואית, צריך שיהיה לא רק רופא מומחה, אלא גם מורשה לתת חוות דעת כזו: “רופא בעל תואר מומחה ששמו כלול ברשימת הרופאים שנתפרסמה לפי תקנה 34 לתקנות הרופאים (אישור תואר מומחה ובחינות), התשל”ג-1973.”
על דעתו נסמך בית המשפט כשהוא מעריך את הנזק הגופני שנגרם לנפגע (התובע בדרך כלל). הוא עשוי להתבקש לקבוע את גובה הנכות על פי תקנות המוסד לביטוח לאומי, ולהעריך את הקשר הסיבתי, באם קיים כזה לדעתו, בין האירוע המדובר לבין הנזק שנגרם לנפגע לכאורה.

מי עושה שימוש בחוות דעת רפואית?
תובע בתחום נזקי הגוף או הנפש חייב על פי חוק להתבסס בטענותיו על חוות דעת רפואית של מומחה רפואי, ויכול לקבל פטור מחוות דעת כזו רק במצבים חריגים. הצד הנתבע יכול להשתמש בחוות דעת רפואית על מנת להוכיח כי מצבו הרפואי של התובע היה מעורער עוד לפני האירוע, וכי האירוע למעשה לא גרם לנזק. הוא שוכר את שירותיו של רופא מומחה המוסמך להגיש חוות דעת כזו, ומגיש את המסמך שלו לבית המשפט. בתביעה בגין רשלנות רפואית, למשל חוות דעת רפואית הכרחית, ומוגשת מטעם התובע ו/או הנתבע. לא כך הוא הדבר במקרים של תאונות דרכים, אז מחליט בית המשפט איזה מומחה יש למנות בכדי להעריך את נכות התובע.
יחד עם זאת, גם במצבים אחרים, בהם התובע או הנתבע הגישו חוות דעת רפואית משל עצמם, על ידי שכירת שירותיו של רופא מומחה שכתב חוות דעת זו בהסתמך על החומרים שניתנו לו, יכול בית המשפט להחליט למנות גם מומחה רפואי מטעמו על מנת לסייע לבית המשפט להכריע בין חוות הדעת השונות שהוצגו בפניו.

איך צריכה להיראות חוות דעת רפואית?
ככלל, חוות דעת רפואית צריכה להיות מקיפה ומעמיקה, ולגעת במהות הנזק, בנסיבות שהובילו אליו, בקשר הסיבתי בינו לבין האירוע הנידון, בתוצאות בדיקות ואבחונים רפואיים ובהערכת הנכות.
ככל שחוות הדעת מקיפה יותר, וככל שנותן חוות הדעת מומחה יותר, מנוסה יותר ובעל תואר גבוה יותר, כך רב הסיכוי שחוות הדעת תטה את הכף לטובת התובע.

המומחה הרפואי לא רק ממלא את חוות הדעת הרפואית, אלא גם מתחייב לכתיבת חוות דעת נוספת לאחר קבלת חוות דעת נגדית מטעם הנתבע, וגם עדות בבית המשפט במידת הצורך.חוות דעת רפואית בתחום הרפואה המרדימה
כל הרופאים של מרדימים בע”מ הם רופאים מרדימים מומחים וניתן לקבל חוות דעת רפואית בכל החוגים בהם אנו פועלים, מרופאים בדרגת מנהלי מחלקה, סגני מנהלי מחלקה ורופאים בכירים.

אודות מרדימים:

מרדימים בע”מ קם כדי לספק לכם שירות איכותי, מקצועי ומיומן של הרדמה עם הביטחון שיש מי שמעניק לכם ליווי אישי מתחילת התהליך ועד סופו ומחויב לשמירה על שלומכם בכל רגע בתהליך. הסגל הרפואי של מרדימים בע”מ מקצועי, מיומן ובעיקר מומחה. הרופא בוחר עבורכם את סוג ההרדמה, מכין אתכם להרדמה כראוי, רגיש לצרכיכם ולחששותיכם ומלווה אתכם גם במהלך ההתאוששות וקשיי ההחלמה. למידע נוסף - צרו עמנו קשר