מאמרים

הכל על טיפולי שיניים בהרדמה מלאה

אחד המקורות העיקריים להיוולדותו של טרנד טיפולי השיניים בהרדמה המלאה לפני כעשור, היה החרדה הדנטאלית, ועד היום בחלק גדול מהמקרים מבוצעת הרדמה מלאה במהלך טיפולי שיניים מסיבה זו.

הרדמה מלאה דנטאלית היא תחום התמקצעות במסגרת הרפואה המרדימה. חומר ההרדמה השכיח ביותר בהרדמה הדנטאלית המקומית הוא הלידוקאין. תוחלת החיים שלו בגוף היא בין שעה לשעתיים. ניתן לשלב גם חומרי הרדמה לטווח ארוך, בהתאם לטיפול, לנתונים האישיים של המטופל ולצרכים מקומיים. רוב חומרי ההרדמה יכולים להגיע עם או בלי אפינפרין (מכווץ כלי דם), השלט על דימום ברקמות.

סוגים שונים של הרדמה מקומית בטיפולי שיניים

 חסימה עצבית – הצורה הנפוצה ביותר של טיפולי השיניים בהרדמה. חוסם את עצב קליטת הכאב באזור מסוים של הפה. משמשת בדרך כלל לטיפולים קלים כמו שחזורים, סתימות, עקירות וכ”ו.

הרדמה חיכית – הרדמה של שיניים ולסת באמצעות הזרקה לאזור הקשה של החיך ישירות לתוך המבנה הגרמי של השן לטיפולי שיניים מעורבים, כמו ניתוחים וטיפולי שורש מורכבים.

הרדמת ציפוי השן Intrapulpal– הרדמה הניתנת ישירות לתוך ציפוי השן כדי להרדים את אזור השן.

הרדמה בלחץ – הרדמה שטחית הניתנת באמצעות חומר ספוג בצמר גפן, על מנת לאלחש את העור לפני הזרקת חומר הרדמה.

חסימה עצבית חשמלית – טכנולוגיה המאפשרת חסימה עצבית של אותות חשמליים מהמוח.

למי מיועדים טיפולי שיניים בהרדמה מלאה?

 טיפולי שיניים בהרדמה מלאה מתאימים למספר מצבים ומטופלים, ביניהם אנשים האלרגיים לחומרי הרדמה מקומית, אנשים הסובלים מחרדה דנטאלית, וגם מי שנדרשים לטיפולים רבים ומעוניינים לסיימם באופן מרוכז ובמהירות במקום במספר רב של טיפולים המאריך את הסבל. הטיפול מאושר לאחר בדיקות קליניות וצילומי רנטגן לבדיקת התאמתו של המטופל להרדמה מלאה, ובמצבים מסוימים ייתכנו בדיקות נוספות כמו דם ו- א.ק.ג. הממצאים יועברו לבדיקה על ידי רופא מרדים, שגם ישוחח עם האדם המבקש לעבור טיפול שיניים בהרדמה מלאה, וחשוב לדעת כי בידו של הרופא המרדים הסמכות הסופית לאשר את ההליך או לדחות אותו.

 דרישות החוק עבור טיפולי שיניים בהרדמה מלאה

 טיפול שיניים בהרדמה מלאה יכול להתקיים רק במרפאות שיניים המאושרות לכך על ידי משרד הבריאות, ורק על ידי רופא מרדים שעבר הכשרה מיוחדת וקיבלו את אישור המשרד. חשוב לציין כי כל סטייה מתקנות אלו מהווה סכנה ממשית לבריאותו ואף לחייו של המטופל, ובוודאי מסכנת את רשיון המרפאה והרופא. כמו כן, בעת הטיפול חייבים להיות נוכחים בכל עת רופא מרדים וסייעת רפואית שעברה הכשרה, וכן סייעת לרופא שיניים או אנשי צוות ומומחים נוספים בהתאם לדרישות ולמורכבות ההליך.

 מכיוון שהרדמה דורשת התמחות רפואית בפני עצמה, רופא מרדים מומחה הוא נכס לכל מטופל שרוצה לדעת שבמהלך כל זמן היותו שרוי בהרדמה, יש מי שדואג שגופו ימשיך לתפקד באופן תקין, ושהיציאה מההרדמה תהיה נכונה ותקינה, כמו גם ההתאוששות וההחלמה. לרופא מרדים מומחה יש את הידע לבחור חומרי הרדמה שיכולים להקל על ההחלמה, למנוע דימומים ואפילו להשפיע על רמת הכאב.

 תפקידו וחשיבותו של הרופא המרדים

 האחריות על תחום ההרדמה בהליך כירורגי ורפואי בכלל ובטיפולי שיניים בהרדמה מלאה בפרט, מצויה בידיו של רופא מרדים מומחה, וכך גם במהלך טיפול שיניים בהרדמה מלאה. לפני ביצוע ההרדמה מחויב הרופא לתשאל את המטופל ולהסביר לו אודות הליך ההרדמה הצפוי לו והשפעותיו. הרופא קובע את סוג ההרדמה ואת כמות החומר, וכמו כן אחראי על מעקב ובדיקת תפקוד כל המערכות החיוניות בגוף המטופל, כך שהינו מופקד למעשה על בריאותו וחייו. יש לציין כי הרופא נדרש להיות ליד המטופל המורדם לאורך כל ההליך ושלא לעזבו אף לרגע אחד. במהלך הטיפול נעזר הרופא במערכות ניטור מתקדמות של פעולת מערכות הלב והנשימה, אשר מספקות התראה מוקדמת אודות כל שינוי במצבו של המורדם. התראה זו מאפשרת לרופא המרדים להעניק טיפול מיידי והולם מבלי לגרום נזק למטופל. לאחר תום הטיפול נדרש המטופל להישאר במרפאה לזמן מה לצורך מעקב ואבחון של מצבו על ידי הרופא המרדים ורופא השיניים.

 טכניקות שונות של הרדמה ברפואת השיניים

ברפואת שיניים נעשה שימוש בטכניקות הרדמה שונות, בהתאם למצב המטופל ולטיפול המבוצע בו.

הרדמה באמצעות תחמוצת חנקן והרדמה מקומית, מתבצע במצב של ניתוחים אוראליים לא מסובכים, כמו למשל הסרת שיני בינה ומיקום של שתלים.

הרדמה תוך ורידית בשילוב הרדמה מקומית מתבצעת במצבים שנדרשים בהם הרגעה והרדמה כללית, ומתאימה לכל סוגי ניתוחי הפה וגם למצבים שבהם החרדה גדולה או שהרדמה מקומית לא יעילה מספיק, כמו בנוכחות זיהום.

הרדמה כללית בבית חולים מיועדת בעיקר למטופלים שעוברים הליכים נרחבים הכוללים שחזור לסת או לחולים שמצבם הרפואי מורכב, כמו חולי לב ו/או ריאות קשים.

הרדמה דנטאלית לגיל השלישי

ככל שאנו מתבגרים, בריאות הפה הופכת להיות משמעותית יותר והטיפולים מורכבים יותר. מחלת חניכיים יכולה להוביל לספיגת עצם ואובדן שיניים, המשפיעים כמעט על כל חלק בחיי היומיום שלנו. כדי לחיות חיים מלאים ופעילים, אנחנו צריכים את השיניים והחניכיים שלנו בריאים. הם מאפשרים לנו ליהנות מאוכל, דיבור ולהקל על העיכול. קשישים כקבוצה נוטים להימנע מביקורים אצל רופא שיניים בשל מגוון רחב של סיבות, ביניהן דאגות רפואיות דחופות יותר, חרדה דנטאלית, קשיי תחבורה או הכנסה קבועה.

אודות מרדימים:

מרדימים בע”מ קם כדי לספק לכם שירות איכותי, מקצועי ומיומן של הרדמה עם הביטחון שיש מי שמעניק לכם ליווי אישי מתחילת התהליך ועד סופו ומחויב לשמירה על שלומכם בכל רגע בתהליך. הסגל הרפואי של מרדימים בע”מ מקצועי, מיומן ובעיקר מומחה. הרופא בוחר עבורכם את סוג ההרדמה, מכין אתכם להרדמה כראוי, רגיש לצרכיכם ולחששותיכם ומלווה אתכם גם במהלך ההתאוששות וקשיי ההחלמה. למידע נוסף - צרו עמנו קשר